De 116000 hulplijn is onderdeel van het Centrum Internationale Kinderontvoering / English

Veelgestelde vragen

Klik op de vraag om het antwoord te tonen en te sluiten.
Wat wordt verstaan onder een “vermist kind”?
1. Kinderen die zijn weglopen (nationaal en internationaal)
Minderjarigen die weglopen van huis, van de mensen die verantwoordelijk voor hen zijn of van de instelling waar zij geplaatst zijn.
2. Ontvoering door een derde persoon
Ontvoeringen van minderjarigen door een ieder die niet de ouder of persoon is met gezag over het kind.
3. Internationale kinderontvoering
Wanneer een minderjarige ongeoorloofd naar een ander land wordt overgebracht of daar ongeoorloofd wordt vastgehouden door een ouder.
4. Vermiste alleenstaande minderjarige asielzoekers
Vermissing van minderjarige asielzoekers onder de 18 jaar die gescheiden zijn van hun ouders en op wie geen toezicht is van een volwassene.
5. Verdwaald, gewond of op andere wijze verdwenen kinderen
Verdwijningen van minderjarigen die in eerste instantie niet op een vermissing lijken, kinderen die gewond zijn geraakt en onvindbaar zijn, of kinderen van wie de reden van vermissing nog niet is vastgesteld.
Wat moet ik doen als mijn kind vermist raakt?
  • Ga naar de plek waar u uw kind voor het laatst heeft gezien of naar de plek waarvan u denkt dat hij of zij naar toe gaat.
  • Neem contact op met de politie zodat zij direct een onderzoek kunnen starten.
  • Neem contact op met het Europese noodnummer 116000 voor meer informatie, hulp of begeleiding.
Wat is het verschil tussen de 116000 Hulplijn en de politie?
De 116000 Hulplijn is een Europese noodnummer voor vermiste kinderen en is in 16 EU-lidstaten bereikbaar. In Nederland is het Centrum IKO verantwoordelijk voor de uitvoering van het noodnummer. De medewerkers van het Centrum IKO zijn getraind om ondersteuning te bieden aan ouders waarvan het kind vermist wordt en contact te leggen met de betreffende instanties in ieder individuele zaak. Het Centrum IKO werkt nauw samen met de politie.
Voor wie is de 116000 Hulplijn bedoeld?
De 116000 Hulplijn is bedoeld voor ouders, kinderen en anderen die in aanraking komen met een vermissing van een kind. De telefoon wordt beantwoord door professionals die zijn opgeleid om begeleiding en hulp te bieden aan families, de slachtoffers en instanties. Het noodnummer is met name nuttig voor ouders en kinderen die reizen omdat de professionals die de telefoon beantwoorden hen in contact brengen met de instantie in het land waar zij zich bevinden. Voor ouders en kinderen die in Europa reizen biedt de 116000 Hulplijn een vangnet. Het noodnummer garandeert ouders en kinderen in Europa dat hulp slechts een telefoontje verwijderd is.
Hoe werkt de 116000 Hulplijn?

De 116000 Hulplijn verbindt u door met de nationale hulpdiensten, zoals politie en overige instanties die de verdwijning van kinderen behandelen. Dit betekent dat het de intentie is dat in ieder Europees land een instantie verantwoordelijk is voor het dit nummer. Deze instantie ontvangt en behandelt oproepen die naar 116000 in het betreffende land worden gedaan. In Nederland is de verantwoordelijke instantie het Centrum Internationale Kinderontvoering.

Bij het Centrum IKO komen alle 116000-oproepen vanuit Nederland binnen. U krijgt een professional aan de lijn. Deze professional helpt u verder.

Het noodnummer is 24 uur per dag bereikbaar. Elke dringende zaak wordt onmiddellijk behandeld.

In welke landen is de 116000 Hulplijn actief?

Momenteel is het nummer bereikbaar in 29 landen 27 van de 28 EU-lidstaten, allemaal met uitzondering van Finland, en twee landen buiten de EU; Albanië (geen EU-lid), België, Bulgarije, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Estland, Frankrijk, Griekenland, Hongarije, Ierland, Italië, Kroatië, Letland, Litouwen, Luxemburg, Malta, Nederland, Oostenrijk, Polen, Portugal, Roemenië, Servië (geen EU-lid), Slovenië, Slowakije, Spanje, Tsjechië, Verenigd Koninkrijk, Zweden.


In Nederland is het nummer bereikbaar sinds 1 september 2008. Het Centrum Internationale Kinderontvoering is in Nederland verantwoordelijk voor de uitvoering van de hulplijn.
Wie beantwoordt mijn vragen?
Een medewerker van het Centrum IKO beantwoordt uw vragen wanneer u in Nederland naar de 116000 Hulplijn belt. De medewerker geeft u de nodige psychologisch en juridische begeleiding. Ook biedt zij hulp met contacteren van de bevoegde instanties en neemt zij stappen die nodig zijn om het kind te lokaliseren.
Wanneer mijn kind vermist is, moet ik dan niet de politie bellen?
De 116000 Hulplijn en het Centrum IKO vervangen niet de politie. Wanneer ouders in het buitenland zijn, zij niet de taal spreken en niet bekend zijn met telefoonnummers van lokale autoriteiten, weten zij vaak niet wat zij moeten doen. De medewerkers van het Centrum IKO die de 116000 Hulplijn uitvoeren, zijn getraind om te helpen. Op die manier is verzekerd dat de ouders in contact worden gebracht met de politie in het betreffende land en eventueel andere instanties.
Kunnen alleen ouders naar de 116000 Hulplijn bellen?
Nee. Kinderen die zijn weggelopen van huis, die vermist zijn of om een andere reden niet bij hun ouders, krijgen onmiddellijk hulp als zij de 116000 Hulplijn bellen. Kinderen weten dat het veilig is om met een medewerker van het Centrum IKO te bellen en dat zij hulp krijgen als zij daar behoefte aan hebben. Ook kan naar de 116000 Hulplijn gebeld worden als u een kind ziet dat vermeld staat als vermist.
Wat doe ik als ik informatie heb over een vermist kind en anoniem wil blijven?
Een ieder met informatie over een vermist kind kan de 116000 Hulplijn bellen. De informatie wordt doorgegeven aan de betrokken instantie voor verder onderzoek. De beller kan anoniem blijven. Alle gesprekken zijn vertrouwelijk.
Zijn de gesprekken vertrouwelijk?
Alle telefoongesprekken, contacten en adviezen zijn strikt vertrouwelijk. Zonder toestemming van de beller wordt de informatie niet gedeeld met derden.
Hoe kan ik helpen?
  • Kijk regelmatig op de website van vermiste kinderen in Nederland (www.politie.nl/gezocht-en-vermist/vermiste-kinderen). Op die manier bent u op de hoogte van recente vermissingen.
  • Indien u informatie heeft over een vermist kind, neem contact op de 116000 Hulplijn.
  • U kunt zich aanmelden voor een Ambert Alert op www.amberalertnederland.nl en ontvangt een melding wanneer een zorgwekkende vermissing van een kind plaatsvindt.
Waar kan ik meer lezen over het omgaan met een vermissing?
Hier treft u literatuur over het onderwerp vermissingen.

Wachten went nooit
De vermissing en opsporing van Willem Barentsen
Gerard Schook
2010
ISBN 97.89.05.97.42.567
Amsterdam: Mijn eigen Boek  

Vermist en wat dan?
Mieke van Tankeren
1996
ISBN 90.62.22.32.22
Amsterdam: Babylon-De Geus 

Broer
Maurits de Bruijn
2012
ISBN:97.89.04.68.12.945
Amsterdam: Nieuw Amsterdam 

Kinderen helpen bij verlies
Manu Keirse
Een boek voor al wie van kinderen houdt
Lannoo: Tielt twaalfde druk 2012
ISBN: 97.89.02.09.8453 

Helpen bij verlies en verdriet
Manu Keirse
Een gids voor het gezin en de hulpverlener
Lannoo: 2003
ISBN: 978.90.209.82.701

116000 Hulplijn

MAIL ONS

info@116000.nl

BEL ONS

116000 of +31 (0)88 800 9000

Logo EU
Co-funded by the Daphne Programme of the European Union.
This publication has been produced with the financial support of the Daphne Programme of the European Union. The contents of this publication are the sole responsibility of Centrum Internationale Kinderontvoering and can in no way be taken to reflect the views of the European Commission.